Lipiec na stołecznym rynku pracy: nowe dane.
Urząd Pracy m.st. Warszawy zabiega o dodatkowe fundusze na aktywizację zawodową.
Pod koniec lipca 2025 roku w Urzędzie Pracy m.st. Warszawy zarejestrowanych było 21.161 osób bezrobotnych, co oznacza wzrost o 1.110 osób (5,5%) w porównaniu
z czerwcem br., gdy liczba ta wynosiła 20.051. Zwiększyła się również liczba nowo zarejestrowanych tj. w lipcu br. przybyło 2.780 osób, natomiast w czerwcu br. było to 2.069 osób, czyli wzrost o 34%. Wzrost liczby osób zarejestrowanych w urzędzie pracy obserwujemy od maja, co może zastanawiać, gdyż zawsze był to okres spadku bezrobocia, z uwagi na prace sezonowe m.in. w gastronomii, turystyce czy pracach budowlanych.
Z drugiej strony, w ostatnim czasie, widać zwiększoną liczbę klientów urzędów będących absolwentami, co jest związane z zakończeniem cyklu edukacyjnego.
Liczba wyrejestrowań w lipcu br. zmalała w stosunku do poprzedniego miesiąca i wyniosła 1.670 osób, co oznacza spadek o 4% w ujęciu miesięcznym oraz o 24% w porównaniu
rok do roku.
Rośnie odsetek wyrejestrowań z uwagi na podjęcie zatrudnienia – stanowiły one aż 77% ogółu wszystkich wyrejestrowanych, co oznacza, że tylko w lipcu 1.300 naszych klientów zaczęło pracę. Dla porównania, w analogicznym okresie roku poprzedniego podjęcie pracy było przyczyną wyrejestrowania 1.075 osób, czyli o 21% mniej niż w lipcu br. Warto zauważyć, że wzrosła również liczba zgłoszonych ofert pracy do Urzędu tj. o 19%
w stosunku m/m (lipiec 2025 – 2.070 ofert pracy). Jedną z przyczyn zwiększonego zainteresowania pracodawców przekazywaniem ofert do urzędu pracy jest zmiana przepisów. Od 1 lipca br. obligują one wybrane typy pracodawców do publikowania ofert pracy na stronie praca.gov.pl.
Od czerwca br. obowiązują nowe przepisy, które uprościły rejestrację i wprowadziły bardziej elastyczne zasady kontaktu z urzędem pracy. Bezrobotni sami wybierają formę komunikacji dotyczącej ofert pracy, szkoleń czy staży. Novum jest również możliwość rejestracji
w miejscu zamieszkania (a nie zameldowania jak wcześniej), co może również dodatnio wpłynąć na liczbę rejestrujących się w Warszawie - od lat docelowego miejsca migracji zarobkowej.
Widoczny trend wzrostowy liczby bezrobotnych, w Warszawie, znajduje odzwierciedlenie również w danych ogólnopolskich. Według szacunków Ministerstwa Rodziny, Pracy
i Polityki Społecznej, na koniec lipca 2025 r. stopa bezrobocia wyniosła 5,4%, czyli wzrosła o 0,2 pkt. proc. w porównaniu z czerwcem i o 0,4 pkt. proc. względem lipca 2024 r.
W urzędach pracy zarejestrowano 830,6 tys. bezrobotnych — o 33,7 tys. więcej niż miesiąc wcześniej oraz o 65,3 tys. więcej niż rok wcześniej. W lipcu br. pracodawcy zgłosili 44,5 tys. ofert pracy i aktywizacji zawodowej, co oznacza wzrost o 35,3% w stosunku do czerwca br. (Money.pl).
Wydaje się, że z bardziej precyzyjną analizą warszawskiego rynku pracy warto wstrzymać się do zakończenia okresu wakacyjnego i przerwy studenckiej – w październiku br. spodziewamy się rozpoczęcia nowych procesów rekrutacyjnych.
Warto zauważyć, że stopa bezrobocia i liczba osób zarejestrowanych jako bezrobotne, to tylko niektóre wskaźniki, służące do opisu sytuacji na rynku pracy. Na chwilę obecną nie ma podstaw do twierdzenia o znaczącym pogorszeniu się sytuacji zatrudnieniowej. Kolejne miesiące pokażą, czy obserwowana w ostatnich miesiącach tendencja utrzyma się
oraz jaka ewentualnie będzie jej dynamika.
W lipcu 2025 roku Urząd Pracy m.st. Warszawy złożył wniosek, w ramach naboru ogłoszonego przez Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej, w sprawie przyznania środków z rezerwy Funduszu Pracy na finansowanie programów aktywizacji zawodowej. Celem jest pozyskanie dodatkowego wsparcia dla dwóch grup klientów, wymagających szczególnej troski i kompleksowego podejścia – osób długotrwale bezrobotnych oraz młodych mieszkańców Warszawy, którzy nie ukończyli 30. roku życia.
Dlaczego właśnie te dwie grupy?
– Osoby długotrwale bezrobotne - długa przerwa w zatrudnieniu powoduje utratę umiejętności i dezaktualizację kwalifikacji. Osoby te często tracą motywację i wiarę w we własne siły i znalezienie pracy. Dodatkowe bariery to m.in. ograniczenia zdrowotne, obowiązki opiekuńcze czy wiek (w grupie 50+ aż 45% to osoby długotrwale bezrobotne). Powyższe czynniki te zwiększają ryzyko wykluczenia społecznego i ubóstwa.
– Młodzi do 30. roku to grupa, której brak doświadczenia zawodowego i kompetencji miękkich utrudnia start na rynku pracy. Wielu z nich pracuje na niestabilnych umowach,
co ogranicza poczucie bezpieczeństwa i możliwość rozwoju kariery, a rotacja zatrudnienia oraz niepowodzenia w poszukiwaniu pracy stanowią ryzyko szybkiego zniechęcenia
i rezygnacji z dalszej aktywności zawodowej.
Obie grupy – młodzi i długotrwale bezrobotni – mogą stanowić istotny zasób pracowników dla branż, sektorów mierzących się z brakiem rąk do pracy. Wiele z osób, które planujemy objąć dodatkowymi programami potrzebuje odpowiedniego podejścia – elastycznego, zindywidualizowanego i dostosowanego do realiów lokalnego rynku pracy.
Na co zostaną przeznaczone środki?
– Osoby długotrwale bezrobotne - wsparcie obejmie staże zawodowe, które pomogą zdobyć aktualne doświadczenie, uzupełnić lukę w CV, poznać nowe technologie, odbudować pewność siebie i nawiązać kontakty zawodowe sprzyjające zatrudnieniu.
Młodzi do 30. roku życia – staże umożliwią zdobycie pierwszego doświadczenia, poznanie branży, rozwój umiejętności praktycznych i społecznych oraz zwiększenie szans na zatrudnienie. Dodatkowo przewidziane są dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej, które pozwolą pokonać barierę braku kapitału i realizować własne pomysły, sprzyjając niezależności i rozwojowi.
Składając projekt, Urząd Pracy m.st. Warszawy działa na rzecz tworzenia i realizowania skutecznej i odpowiedzialnej polityki rynku, dostosowanej do lokalnych potrzeb, „skrojonej na miarę” potrzeb beneficjentów. Aktywizacja osób bez zatrudnienia to inwestycja nie tylko w pojedyncze osoby, ale także w kondycje całego rynku pracy – która będzie przejawiać się rosnącymi płacami, większą dostępnością wykwalifikowanych pracowników i dobrej jakości miejsc pracy.